vineri, 3 septembrie 2010

Inca una cu iz romanesc - part II - elogiu adus prostiei

Am fost joi...pe la 12 jumate la Politie. Sa depun actele pentru buletin. Cu toate ca programul incepea de la 13:30...am zis sa fiu mai devreme...ca deh...sa prindem rand. Am ajuns acolo...afara gloata de oameni, inauntru tot gloata. "Portarul" cu ochelari si cu o privire suie, iritat de intrebari tot spunea ca nu mai sunt bonuri. Ca s-au dat de pe la ora 11. WTF? Printre dinti ne-a zis sa venim vineri (azi) pe la 8 si ceva...ca sa luam bon. Dupa niste intrebari fara raspuns...am plecat.

Cum nu e bine sa ai incredere in diverse institutii ale statului...m-am trezit pe la 6, iar pe la 7 eram in fata sediului de pe str. Otilia Cazimir. Acolo...aceasi gloata ca si in ziua precedenta. Fac o cruce, dau in telefon...ma apuc sa numar. Dadea peste suta. Umbla vorba prin multime ca trebuie semnata o lista cu ordinea venirii. Am semnat-o cam reticent...si m-am pus la "rand", defapt langa un gard...ca gloata era calare pe poarta. Si era abia 7 jumate. Am inceput sa urmaresc fetele oamenilor si sa le ascult discutiile. Un batran cam pe duca tinea poarta strans cu mana si in acelasi timp o fixa cu privirea. Sinistru omulet. Pe la 8 si 15 apare un functionar, deschide lacatul la poarta...si primeste in figura lista facuta de multime. Incepe sa dea bonuri in ordinea citirii de pe lista. Am intrat...bucuros ca am primit bon. M-am bucurat prea devreme.

Dupa vreo 20 de minute a dat drumul si in sala cu ghisee. Lumea gramada, toti in sala. Geamuri inchise, caldura, miros de transpiratie. Langa usa un pseudoaparat de bonuri. Apesi butonul, iei bonul. Normal ca nu functiona. Era doar pus in priza si din 3 in 3 secunde scotea un tiuit. Pana s-a dat drumul la primul ghiseu a mai durat ceva. Erau 5 ghisee, din care unul deschis. Intre timp l-am tot sacait pe cel de la poarta cu intrebari. Se da, nu se da?! Se ia, nu se ia?! E bun, nu e bun?! Am ajuns si la ghiseu. Speram sa se termine mai repede. La ghiseul 5, lovitura de gratie. Unde-i originalul procesului verbal de primire a casei?! Cu toate ca aveam o copie..dar fie. Am plecat, nu inainte sa scap niste injuraturi printre dinti.

M-am intors la functionarul de la poarta si  l-am intrebat daca nu pot vorbi cu un sef, director, ofiter, sau oricare alta persoana competenta care cunoaste legea cat de cat. Mi-a dat un raspuns manjit de sictir. "Cautati pe la ghiseul 2...cred..." Imi venea sa il scuip. M-am abtinut.

Dupa o ora aveam si originalul. Intru..nu mai stau la rand...tipa de la ghiseu se uita la acte si completeaza o adresa. Noroc ca m-am uitat. Scria adresa de unde stateam  (sos. N) in loc de strada pe care stau (sos. A). O atentionez, se uita tampita de 2 ori. Corecteaza. Imi da bon...sa stau la poza. Ma intorc, vad coada, vad oameni care se tot holbau la gramada in oglinda de la preluari imagine. Astept. Juma' de ora, o ora. Intre timp tiuitul de la aparatul de bonuri incepe sa ma calce pe nervi. Beep...beep...beep....mai ramanea sa se auda tiuit continuu si ma lamuream. Starea de sanatate a sistemului. Intru...fac poza...ies usurat ca am terminat cu toata nebunia. Pana data viitoare...bineinteles.

Concluzii generale:

Am vorbit cu 5 angajati de la Evidenta Populatiei...toti mi-au spus total altceva. Fiecare stie legea in stilul lui. Ca niste adventisti care inteleg ce vor din Biblie. Mi-am dat seama ca sunt platiti degeaba si ca sunt in plop cu tot ce inseamna lege. Sistemul e atat de tampit, incat te face sa te gandesti ca poate esti tu cam deplasat ca vezi anomalii la tot pasul.
Am trimis un mail comisarului Scutaru Viorel (viorel.scutaru@dlep-iasi.ro), in speranta ca macar o persoana oficiala din conducere se va deranja sa raspunda cetateanului care ii plateste salariul. Dar m-am inselat. Audientele se fac doar miercurea. Si daca am o urgenta intre timp...stai si freac-o. Nu?

Am trecut si pe la Starea Civila pentru lamuriri. Macar acolo au fost de acord cu mine. Este intr-adevar o anomalie faptul ca Politia nu elibereaza adeverinte provizorii in locul cartilor de identitate. Dar legea este facuta cu fundul de catre niste burtosi din ministerele platite din bani publici. Pentru ca altfel nu se poate. Pentru ca suntem romani.
5 ghisee la peste 300.000 de locuitori mi se pare incredibil. Bine ca se fac disponibilizari...ca treaba sa mearga si mai bine.
Site-ul este de o penbilitate iesita din comun. 

"Climele" (dupa spusele unui angajat de la preluare imagine - aerul conditionat in traducere) nu functioneaza. Geamurile nu sunt deschise. Nici macar unul.
Pana acum aveam o oarecare incredere in Politie (si in cam toate serviciile aferente acesteia). Acum insa m-am lamurit.
Miercuri sper sa pot intra in audienta. Alta facatura. Inscrierea in audienta se face doar acolo, intre orele 12-13, iar audienta e de la 14. Mi se pare putin stupid..dar fie. Romaneste. Sper ca macar un ofiter sa fie cat de cat competent si sa stie cum sa isi faca meseria. Ca peste incompetenti am tot dat...chiar peste vreo 6.


PS: azi am vazut niste elogii aduse prostiei...si m-am crucit. Sper sa nu mai am de a face cu statul macar 1 an de zile.
Pana la urma...statul in fata ti-e mironosita...dar pe la spate te fute de iti sar ochii.


Pe scurt...Romania.

Niciun comentariu: